Møde i udvalget d. 2. december 2019
11. Integrationsområdet (O)
Sagsnr.: 330-2018-5844 Dok.nr.: 330-2019-464181 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om status fra området
for nyankomne udlændinge.
Baggrund
På mødet orienteres om status på
integrationsområdet på baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om
udviklingen inden for området for nyankomne udlændinge.
Status fra Integration og
Netværk 3. kvartal 2019
Slagelse Kommunes kommunekvote for 2019 er fastsat til 18
flygtninge. I perioden tredje kvartal og den første måned af fjerde kvartal
2019 er der modtaget 10 flygtninge primært fra Syrien, herunder uledsagede mindreårige
børn. Slagelse Kommune har samlet modtaget i alt 17 flygtninge i årets første
10 måneder.
Derudover har Slagelse Kommune modtaget 13 såkaldte §
18-ansøgninger. Integrationslovens § 18 giver mulighed for at udlændinge
inden integrationsperiodens udløb kan ansøge en anden kommune end visitationskommunen
om at overtage udlændinges integrationsprogram. Af de 13 modtagne ansøgninger
er 7 imødekommet.
Integration og Netværk arbejder fortsat ihærdigt på
målsætningen for 2019 om at flere aktivitetsparate og særligt på at
kvindegruppen opnår tilknytning til arbejdsmarkedet.
Generelt har Integration og Netværk kontinuerligt fokus på
den virksomhedsrettede indsats og de tilbudsmuligheder, der skal skabes,
ligesom der forsat arbejdes med særlig opmærksomhed på at øge antallet af
virksomhedspraktikker.
I 2019 blev det
aftalt politisk, at IGU-ordningen skulle forlænges. Den nye IGU-lov trådte i
kraft 1. juli 2019 og er forlænget til og med juni 2022. Dette medfører, at
reglerne for Integrationsgrunduddannelsen er blevet ændret lidt, f.eks. er det
nu muligt, at forlænge IGU-aftaler ud over de
to år, hvis den IGU-ansatte tager orlov i forbindelse med graviditet, barsel
eller adoption, eller hvis han/hun har været syg i mere end otte uger i træk.
Siden IGU-ordningens start
(september 2016) har Integration og Netværk etableret i alt 24 IGU-forløb.
Heraf har 4 integrationsborgere gennemført hele forløbet, 4 integrationsborgere
er igangværende, og 16 er stoppet før tid. Årsagerne til de afsluttede forløb
er, at borgerne har fået voksenlærlingeplads, ordinær beskæftigelse, opstart af
egen virksomhed, flyttet kommune og private årsager.
Kommunekvote for 2020
Udlændingestyrelsen
Udlændingestyrelsen meddelte den 29. september 2019, at KKR
Sjælland den 18. juni 2019 tiltrådte fordelingen mellem kommunerne svarende til
de beregnede kommunekvoter.
Ud af det fastsatte landstal for 2020 på 600 personer, er Slagelse
Kommune fortsat tildelt i alt 7 flygtninge i 2020 omfattende både voksne og
børn.
Det bemærkes, at der i udmeldte
antal for 2020, ikke er medregnet kvoteflygtninge (dvs. FN-kvoteflygtninge).
Opfordring fra ministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Tal fra den nyeste
Medborgerskabsundersøgelse 2019 viser, at 78 % med dansk oprindelse er i 2019
medlemmer af en forening, mens kun 54 % af indvandrere og efterkommere er
medlemmer af en forening. Undersøgelsen viser også, at tilliden til andre
mennesker er lavere blandt indvandrere og efterkommere end blandt etniske
danskere. Dog indikerer undersøgelsen, at et foreningsmedlemskab kan være
en af vejene til mere tillid.
Udlændinge-
og integrationsminister Mattias Tesfaye opfordrer derfor flere nydanskere til
at engagere sig i foreningslivet:
Politikerne
kan igangsatte velmenende integrationsprojekter herfra og til evigheden. Men
intet slår fællesskabet i omklædningsrummet. Hver eneste dag mødes vi på kryds
og tværs af social og kulturel baggrund i håndboldhaller og kampsportsklubber.
Her mødes direktørens søn på lige fod med buschaufførens datter. Derfor opstår
den gensidige forståelse, der skaber grundlaget for et samfund, hvor vi tager
ansvar for hinanden.
Jeg
er glad for, at så mange indvandrere allerede har fundet vej ind i
foreningslivet. Men jeg håber på endnu flere. Det er min målsætning.
Integration
og Netværk arbejder aktivt med at få børn og unge ind som en del af
foreningslivet via HEL Fritid. Det må dog også bemærkes, at den forholdsvis
lave integrationsydelse betyder, at mange familier er nødsaget til at fravælge
foreningslivet, når egenbetaling bliver aktuel efter 6 måneder.
Udviklingen i antal personer og
resultattilskud:
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
Pr. 1. nov.
|
Antal personer i alt omfattet af
Integrationsloven
|
314
|
408
|
472
|
471
|
371
|
Antal integrationsydelsesmodtagere
omfattet af LAB-loven
|
-
|
-
|
-
|
-
|
21
|
Antal
integrationsydelsesmodtagere omfattet af integrationsprogram
|
-
|
-
|
-
|
205
|
126
|
Antal selvforsørgede omfattet af
integrationsprogram
|
-
|
-
|
-
|
266
|
249
|
Antal resultattilskud på ordinær
uddannelse
|
16
|
9
|
21
|
28
|
36
|
Antal resultattilskud på
ordinært arbejde
|
24
|
24
|
76
|
47
|
19
|
Antal resultattilskud på
Danskuddannelse
|
36
|
45
|
84
|
78
|
84
|
NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse,
6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Det vil sige,
at resultattilskud viser antallet af fastholdte i job og uddannelse, mens
antallet af iværksatte job er højere.
Udviklingen i
familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
Pr. 1. nov.
|
Antal nyankomne flygtninge I
alt
(Kvote)
|
147
(167)
|
101
(102)
|
23
(29)
|
11
(12)
|
17
(18)
|
Antal gennemførte
familiesammenføringer I alt
|
54
(Voksne)
|
57
(Voksne)
|
83
(Voksne + børn)
|
75
(Voksne + børn)
|
25
(Voksne + børn)
|
Antal
overtaget fra andre kommuner
|
2
|
2
|
12
|
4
|
7
|
Antal EU-borgere på
Danskuddannelse
|
313
(Helårspersoner)
|
181
(Helårspersoner)
|
186
(Helårspersoner)
|
260 1)
|
130
|
Gennemførte repatrieringer
|
1
|
2
|
4
|
3
|
1
|
1) Fra 2018 og fremadrettet er antal opgjort i personer (og ikke i helårspersoner).
Udviklingen i løntilskud og
praktikker:
LØNTILSKUD
|
||||||
Integrationsindsatsen
|
Maj 19
|
Juni 19
|
Juli 19
|
Aug. 19
|
Sep. 19
|
Okt. 19
|
Privat
arbejdsplads
|
45
|
48
|
56
|
45
|
44
|
44
|
Forening/organisation
2)
|
|
|
|
|
|
|
Kommunal
arbejdsplads
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Regional
arbejdsplads
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Statslig
arbejdsplads
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
45
|
48
|
56
|
45
|
44
|
44
|
PRATIKKER
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Integrationsindsatsen
|
Maj 19
|
Juni 19
|
Juli 19
|
Aug. 19
|
Sep. 19
|
Okt. 19
|
|||||
Privat
arbejdsplads
|
23
|
25
|
28
|
27
|
30
|
27
|
|||||
Forening/organisation
2)
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Kommunal
arbejdsplads
|
5
|
4
|
3
|
3
|
3
|
4
|
|||||
Regional
arbejdsplads
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|||||
Statslig
arbejdsplads
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|||||
29
|
30
|
31
|
30
|
33
|
31
|
||||||
2) I det nye fagsystem (pr. 1. marts 2018) kan
der ikke fordeles ud på foreninger. Sådanne forløb ender i stedet som enten private
eller den form for offentlig virksomhed, hvor de modtager offentligt tilskud
fra.
Retligt
grundlag
Integrationsloven,
Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU),
Serviceloven og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven
til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik
eller Integrationsloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.
at orienteringen bliver taget til efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:
Morten Hass Augustsen (V)
Udsat.